Bewustzijn


Wat is bewustzijn?

 

Wij kennen allemaal dat stemmetje in ons hoofd. De stem waarmee wij 'denken'.

De stem waarmee wij fantaseren en dagdromen. Maar ..... wie is deze stem, die de gedachten en fantasie waarneemt? Welke rol heeft deze stem? De innerlijke criticus of de observator? 

 

Ben jij bewust van deze rol?  Jij kan door deze stem als zelf-saboteur optreden. 

Stel je maar eens voor dat je steeds zegt: 'Ik kan dit niet'.  Iedere dag opnieuw!

Deze gedachten worden geloofd en zo ontstaan overtuigingen.  Klopt het wel wat je denkt?  Klopt je innerlijke stem als criticus wel?  

En dan zijn we nog zo streng voor onszelf.... 

 

Leer jezelf waarnemen.

 

Het is belangrijk te ervaren hoe je eigen bewustzijn werkt  en wees er in bepaalde situaties bewust van.

Observeer en leer!

 

Alles is energie.  

Emoties die wij ervaren is ook energie.  Wij geven er echter een emotionele lading aan. Positief (blijdschap, vreugde, geluk... ) of negatief (angst, schuld, schrik,....) 

Energie volgt de gedachten: als jij je bedroefd voelt (en deze gedachten hebt) , ga je minder snel met opgeheven hoofd en een smile op je gezicht rondlopen. 

Als jij je gelukkig voelt (en in gedachten erover vol bent over), zal het moeilijk zijn om met je hoofd naar beneden gericht je dag door te komen.

 

Hoe jij denkt, zo gedraag je je - kom je over.

 

We hebben ze allemaal irrationele gedachten. Onze zienswijzen, overtuigingen, meningen en opvattingen bepalen voor een groot gedeelte wat voor emotionele effecten bepaalde gebeurtenissen op ons hebben.

 

"Als ik aardig doe tegen mensen, zullen zij zeker van mij houden en me goed behandelen"

 

"Als ik dit examen niet haal, dan eindig ik in de goot"

 

 

Helaas zijn deze gedachten ziekmakend én beïnvloeden ze onze gevoelens.

Irrationele gedachten worden gekenmerkt door 'moeten', 'niet mogen' en 'niet horen'.

Vaak lijkt er helemaal geen denken bij betrokken en voel je je gewoon kwaad, depressief of angstig.

 

Pas als je kunt inzien dat het niet een gebeurtenis zelf is, maar de gedachte erover;  kun je onderzoeken wat je eigenlijk graag zou willen in die situatie. Dat 'moeten' is de boosdoener en veroorzaakt angst.

Door de onhandige gedachten om te zetten in helpende, rationele gedachten ontstaat er een gezonde emotie.  

Zo is het mogelijk om uit de gevangenis van onze eigen negatieve emoties te breken.

Besef dat je meer bent dan je gedachten en je emoties en dat het niet nodig is om hiermee te identificeren. 

 

Opgelet: het gaat niet over het ontkennen van je gevoelens of je ontbinden van je emoties. Het is een proces van bewustwording.